7 τρόποι για να καταλάβετε αν η γάτα σας πονάει – μερικοί μπορεί να σας εκπλήξουν!

Η αναγνώριση των πρώιμων σημείων πόνου στη γάτα σας είναι ένα σημαντικό βήμα για να εξασφαλίσετε τη μακροπρόθεσμη υγεία και ευτυχία της. Δυστυχώς, τα αιλουροειδή είναι ειδικοί στο να κρύβουν τη δυσφορία τους. Ενώ συνήθως δείχνουν εξωτερικά σημάδια όταν βιώνουν οξύ, έντονο πόνο, δεν είναι σχεδόν τόσο εύκολο να ανιχνεύσουμε πότε μια γάτα υποφέρει από μακροχρόνιο πόνο ή δυσφορία. Ως Kτηνίατροι, έχουμε γίνει έμπειροι στο να αναγνωρίζουμε μερικά από τα πιο ανεπαίσθητα σημάδια πόνου στις γάτες, αλλά φροντίζουμε επίσης να υπενθυμίζουμε στους ιδιοκτήτες γατών ότι αυτοί γνωρίζουν καλύτερα τα κατοικίδιά τους. Ευτυχώς, έχουμε πρόσβαση σε προηγμένο διαγνωστικό εξοπλισμό που μας παρέχει μια σαφή εικόνα για το τι ακριβώς συμβαίνει με το κατοικίδιό σας.

Τα καλά νέα είναι ότι μπορείτε κι εσείς να μάθετε να αναγνωρίζετε τα σημάδια πόνου στις γάτες. Και με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να κατανοήσετε καλύτερα τις ανάγκες της γάτας σας. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα πόνου στις γάτες και τα μοιραζόμαστε παρακάτω, αλλά, να θυμάστε, οποιαδήποτε ξαφνική αλλαγή στις συνήθειες και τη ρουτίνα της γάτας σας δικαιολογεί την επικοινωνία με τον Κτηνίατρο

1. Αλλαγές στη συμπεριφορά
Αν και συχνά παραβλέπεται, μια αλλαγή στη συμπεριφορά της γάτας σας είναι συχνά μια πρώιμη ένδειξη πόνου ή ασθένειας. Αν ο συνήθως χαδιάρης σύντροφός σας ξαφνικά αρχίσει να περνάει όλο το χρόνο του κρυμμένος κάτω από το κρεβάτι, είναι ένα σαφές σημάδι ότι κάτι δεν πάει καλά. Οι γάτες δημιουργούν ισχυρούς δεσμούς με τους ιδιοκτήτες τους και πολλές απολαμβάνουν να είναι παρούσες και να συμμετέχουν στην καθημερινή τους ζωή. Αν η γάτα σας σταματήσει να κοιμάται μαζί σας τη νύχτα, να σας ακολουθεί στην κουζίνα ή να βγαίνει να σας χαιρετήσει όταν επιστρέφετε από τη δουλειά, μπορεί να πονάει.

Οι γάτες που πονάνε συχνά επιδεικνύουν και αχαρακτήριστη επιθετικότητα. Μπορεί να σφυρίζουν ή να γρυλίζουν όταν πλησιάζετε εσείς ή άλλα μέλη του σπιτιού σας. Ο πόνος μπορεί να κάνει ακόμα και τις πιο φιλικές γάτες να γρατζουνάνε ή να δαγκώνουν, ειδικά όταν τις αγγίζουν σε μια επώδυνη περιοχή ή τις μετακινούν με τρόπο που πονάει. Η ανεξήγητη επιθετικότητα είναι μια σοβαρή αλλαγή συμπεριφοράς που υποδεικνύει την ανάγκη για ραντεβού με κτηνίατρο.

2. Αλλαγές στον καλλωπισμό
Αν το απαιτητικό αιλουροειδές σας σταματήσει να περιποιείται ή παρατηρήσετε ότι περιποιείται λιγότερο το σώμα του από ό,τι συνήθως, αυτό μπορεί επίσης να είναι σημάδι δυσφορίας ή πόνου. Οι γάτες έχουν σχολαστικές συνήθειες καθαρισμού και γενικά αλλάζουν μόνο αν κάτι δεν πάει καλά. Εάν δεν βλέπετε τη γάτα σας να περιποιείται τακτικά, παρακολουθήστε το τρίχωμά της. Αν φαίνεται ασυνήθιστα ακατάστατο ή λιπαρό, μπορεί να ετοιμάζεται πρόβλημα.

Η αυξημένη περιποίηση θα μπορούσε επίσης να είναι σημάδι πόνου. Αν η γάτα σας ξοδεύει περισσότερο χρόνο στο να περιποιείται ένα συγκεκριμένο σημείο του σώματός της -ιδιαίτερα αν το κάνει σε σημείο που να προκαλεί φαλάκρα ή πληγές- μπορεί να προσπαθεί να απαλύνει μια επώδυνη περιοχή.

3. Μειωμένη ενέργεια και δραστηριότητα
Είναι φυσικό το επίπεδο ενέργειας του κατοικίδιου ζώου σας να μειώνεται σταδιακά καθώς μπαίνει στα στάδια της ηλικιωμένης γάτας. Αν όμως αυτές οι αλλαγές συμβαίνουν δραστικά ή επηρεάζουν σοβαρά τη ζωή της γάτας σας, μπορεί να είναι κάτι περισσότερο από την προχωρημένη ηλικία που επιβραδύνει τον αιλουροειδή φίλο σας. Όταν η γάτα σας είναι απρόθυμη να τρέξει, να πηδήξει, να διασχίσει σκάλες, να συμμετάσχει στο παιχνίδι ή να σηκωθεί από την ξαπλωμένη θέση, πιθανότατα πονάει. Ακριβώς όπως και οι άνθρωποι, οι γάτες μπορεί να υποφέρουν από εκφυλιστικές παθήσεις όπως η αρθρίτιδα καθώς μεγαλώνουν. Μπορούν επίσης να αντιμετωπίσουν ένα ευρύ φάσμα άλλων προβλημάτων υγείας που προκαλούν πόνο ή δυσφορία σε οποιοδήποτε στάδιο της ζωής τους.

4. Αλλαγές στις συνήθειες ύπνου
Ο πόνος μπορεί επίσης να προκαλέσει αλλαγές στις συνήθειες ύπνου της γάτας σας. Μπορεί να δυσκολεύονται να βρουν μια άνετη θέση στην οποία θα ξεκουραστούν ή μπορεί να τις βρείτε να κοιμούνται σε περίεργα μέρη. Οι γάτες που πονάνε μπορεί επίσης να κοιμούνται περισσότερο ή λιγότερο από το συνηθισμένο. Οι γάτες που πονάνε μπορεί επίσης να αναζητούν πιο ζεστά μέρη για να ξεκουραστούν, όπως ένα ηλιόλουστο σημείο ή ένα θερμαντικό μαξιλάρι. Οι γάτες δεν θα κοιμηθούν σχεδόν ποτέ στο πάτωμα- προτιμούν υπερυψωμένα σημεία ανάπαυσης. Αν παρατηρήσετε τη γάτα σας να ξαπλώνει σε χαμηλότερα σημεία, αυτό μπορεί να είναι επίσης ένα προειδοποιητικό σημάδι.

5. Εξάλειψη εκτός του κουτιού απορριμμάτων
Οι γάτες δεν σταματούν να χρησιμοποιούν το κουτί της άμμου τους χωρίς προφανή λόγο. Ενώ υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους μια γάτα μπορεί να αρχίσει να αποβάλλει έξω από το κουτί της άμμου, ο πόνος είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους. Εάν η γάτα σας αντιμετωπίζει πόνο στα γόνατα, τους γοφούς, τους αγκώνες ή τη σπονδυλική της στήλη, η είσοδος και η έξοδος από το κουτί μπορεί να είναι επώδυνη. Ομοίως, αυτού του είδους ο πόνος μπορεί να καταστήσει σχεδόν αδύνατη την είσοδο και τη διατήρηση μιας θέσης κατάκλισης. Αυτές οι γάτες συχνά παθαίνουν δυσκοιλιότητα, καθώς η κένωση του εντέρου είναι άβολη γι’ αυτές. Μπορεί να την κρατήσουν για αρκετές ημέρες και στη συνέχεια να δυσκολεύονται πραγματικά να πάνε. Η παρακολούθηση για αλλαγές στη συνοχή των κοπράνων είναι επίσης απαραίτητη.

Άλλα επώδυνα ιατρικά προβλήματα μπορεί επίσης να επηρεάσουν τη χρήση της τουαλέτας. Εάν η γάτα σας βιώνει πόνο κατά την ούρηση, για παράδειγμα, μπορεί να συνδέσει την ενόχληση με το κουτί της άμμου και να σταματήσει να το χρησιμοποιεί. Όποια και αν είναι η περίπτωση, μια γάτα που αρχίζει να αποβάλλει έξω από το κουτί της άμμου προσπαθεί να σας πει ότι κάτι δεν πάει καλά

.

6. Μειωμένη όρεξη και δίψα
Ο πόνος μπορεί να είναι ένας ισχυρός παράγοντας καταστολής της όρεξης και της δίψας – τόσο στους ανθρώπους όσο και στα ζώα! Αν η γάτα σας φαίνεται να έχει χάσει το ενδιαφέρον της για φαγητό ή ποτό, μπορεί να είναι σημάδι ότι βιώνει πόνο. Οι αλλαγές στις διατροφικές και πόσιμες συνήθειες θα μπορούσαν επίσης να είναι συμπτώματα πολλών άλλων σοβαρών ιατρικών προβλημάτων, γι’ αυτό είναι πάντα καλύτερο να ειδοποιείτε τον κτηνίατρό σας.

7. Αλλαγές στη στάση του σώματος και στις εκφράσεις του προσώπου
Όλες οι γάτες είναι διαφορετικές, αλλά υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορείτε να προσέξετε στη στάση του σώματος και στις εκφράσεις του προσώπου της γάτας σας.

Μια γάτα που πονάει μπορεί να εκφραστεί με τους ακόλουθους τρόπους:
Η γάτα μπορεί να κάθεται σκυφτή με το κεφάλι της χαμηλωμένο και την πλάτη της κυρτωμένη ψηλότερα από το κανονικό
Η γάτα μπορεί να φαίνεται σαν να προσπαθεί να μαζευτεί σε μια σφιχτή μπάλα
Η γάτα μπορεί να παραμείνει συμπιεσμένη με τα πόδια της μαζεμένα κάτω από τον εαυτό της ενώ είναι ξαπλωμένη αντί να τεντώνεται
Η γάτα μπορεί να κάνει εκφράσεις προσώπου που είναι ασυνήθιστες, όπως να κλείνει τα μάτια της, να αλληθωρίζει ή να πλαταίνει τα αυτιά της και τα μάγουλα, η μύτη και το στόμα της μπορεί να φαίνονται πιο σφιγμένα από το συνηθισμένο
Οι γάτες είναι οι απόλυτοι επαγγελματίες όταν πρόκειται να κρύψουν τον πόνο και τη δυσφορία τους, αλλά, ως στοργικός γονιός κατοικίδιων ζώων, μπορείτε να γίνετε μάστορας στον εντοπισμό ακόμη και των πιο ανεπαίσθητων σημάτων. Μέρος του να είστε υπεύθυνος ιδιοκτήτης γάτας είναι να δίνετε μεγάλη προσοχή στη συμπεριφορά, τις συνήθειες και τη φυσική κατάσταση του κατοικίδιου ζώου σας και να αναγνωρίζετε πότε κάτι δεν πάει καλά.

Υποψιάζεστε ότι  η γάτα σας πονάει ? Οι Κτηνίατροι της  MyVets είναι εδώ για να σας βοηθήσουν σε ότι απορία έχετε ,7 ημέρες την εβδομάδα από τις 20:00  μέχρι τις 02:00