Κνησμός στις Γάτες

Ενά…hot topic  για τους γατογονείς,με πολλαπλές αιτίες..

DVM  Μάριος Φωτίου

Η φαγούρα στο δέρμα μπορεί να είναι αρκετά ενοχλητική για τις γάτες. Για να βρουν ανακούφιση, ασχολούνται με την υπερβολική περιποίηση, το γλείψιμο και το ξύσιμο των προσβεβλημένων περιοχών μέχρι να υπάρξει απώλεια τριχών και το δέρμα να γίνει ωμό. Όταν συμβαίνει αυτό, μπορεί να ανοίξει ο δρόμος για δευτερογενείς βακτηριακές και/ή μυκητιασικές λοιμώξεις, οι οποίες μπορούν να κάνουν το πρόβλημα ακόμη χειρότερο και μια πρόκληση για την αντιμετώπισή του. Συνεχίστε να διαβάζετε για να μάθετε για τις πιο συνηθισμένες αιτίες φαγούρας στις γάτες και τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε το αγαπημένο σας αιλουροειδές.

Συνήθεις αιτίες φαγούρας στις γάτες

Ψύλλοι
Οι ψύλλοι είναι πολύ κοινά εξωτερικά παράσιτα στις γάτες. Αυτά τα ενοχλητικά παράσιτα είναι πάντα οι πρώτοι ύποπτοι όταν μια γάτα έχει φαγούρα σαν τρελή. Ενώ μερικές γάτες υποφέρουν μόνο από μικρό κνησμό όταν τις τσιμπάνε ψύλλοι, μερικές είναι αλλεργικές σε ένα αλλεργιογόνο που περιέχεται στο σάλιο των ψύλλων. Αυτές οι υπερευαίσθητες γάτες εμφανίζουν έντονο κνησμό ακόμη και από ένα ή δύο δαγκώματα ψύλλων.

Η διάγνωση της υπερευαισθησίας στο δάγκωμα ψύλλων μπορεί να είναι δύσκολη. Οι ψύλλοι μπορεί να μην είναι πάντα παρόντες. Εάν μια οπτική επιθεώρηση δεν αποκαλύψει ψύλλους, δοκιμάστε να περάσετε μια χτένα για ψύλλους πάνω από το σώμα του κατοικίδιου ζώου σας. Μπορεί να βρείτε “βρωμιά από ψύλλους”, η οποία στην πραγματικότητα είναι κακά ψύλλων που αποτελούνται από χωνεμένο αίμα. Οι ψύλλοι αποθέτουν συνήθως βρωμιά ψύλλων κατά μήκος της κάτω πλάτης, του λαιμού και της βάσης της ουράς της γάτας. Ακόμη και αν δεν υπάρχουν ενδείξεις ψύλλων, ο κτηνίατρός σας μπορεί να σας συστήσει μια δοκιμή θεραπείας με τη χρήση ενός φαρμάκου κατά των ψύλλων

που είναι ασφαλές για τις γάτες. Εάν υπάρχουν πολλά κατοικίδια ζώα στο νοικοκυριό, πρέπει να υποβληθούν σε θεραπεία όλα, ακόμη και αν μόνο μία γάτα έχει φαγούρα.

Ακάρεα

Ένα άλλο δερματικό παράσιτο που μπορεί να προκαλέσει κνησμό (φαγούρα) είναι τα ακάρεα. Οι γάτες που περνούν χρόνο στην ύπαιθρο είναι πιο πιθανό να προσβληθούν. Εάν ο κτηνίατρός σας υποπτεύεται προσβολή απο δερματικά ακάρεα.μπορεί να διενεργηθούν δερματικές απόξεσεις για να ελεγχθεί η παρουσία των παρασίτων. Η θεραπεία με ακάρεα περιλαμβάνει τοπικά φάρμακα ή βουτιές με θείο ασβέστη.

Τροφικές αλλεργίες (δερματικές ανεπιθύμητες αντιδράσεις τροφής)

Τροφικές αλλεργίες (δερματικές ανεπιθύμητες αντιδράσεις τροφής)

Ο κνησμός μπορεί επίσης να αποτελεί ένδειξη τροφικών αλλεργιών στις γάτες. Ο κνησμός μπορεί να προκληθεί όταν η γάτα σας είναι αλλεργική σε κάτι που περιέχεται στην τροφή της. Συνήθως, πρόκειται για τροφή που η γάτα σας τρώει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι πιο συνηθισμένοι ένοχοι για τα αλλεργιογόνα στην τροφή της γάτας είναι τα ψάρια, τα γαλακτοκομικά και το βόειο κρέας.

Εάν ο κτηνίατρός σας υποψιάζεται ότι πίσω από το φαγούρα στο δέρμα της γάτας σας κρύβεται τροφική αλλεργία, μπορεί να διεξαχθεί δοκιμή τροφής. Αυτό θα περιλαμβάνει την τοποθέτηση της γάτας σας σε μια νέα, υποαλλεργιογόνο δίαιτα για 8-10 εβδομάδες. Η δίαιτα θα περιέχει συστατικά που το κατοικίδιο ζώο σας δεν έχει φάει στο παρελθόν, όπως πάπια ή ελάφι. Ακόμα και αν η ανακούφιση των συμπτωμάτων είναι ήδη εμφανής σε 3-4 εβδομάδες διατροφής, η δοκιμαστική περίοδος 6-8 εβδομάδων πρέπει να ολοκληρωθεί. Οι περισσότεροι κτηνίατροι συνιστούν μια συνταγογραφούμενη υποαλλεργική δίαιτα για δοκιμαστικές τροφές αντί για υποαλλεργικές τροφές κατοικίδιων ζώων που κυκλοφορούν χωρίς συνταγή.

Η δοκιμή τροφής πραγματοποιείται συνήθως αφού ο κτηνίατρός σας έχει ελέγξει τη γάτα σας για άλλες ασθένειες στις οποίες ο κνησμός αποτελεί εξέχον σημάδι.

Ατοπία

Γνωστή και ως εισπνεόμενη ή περιβαλλοντική αλλεργία, τα συμπτώματα μπορεί να παρουσιάζονται ήδη από πολύ ευαίσθητες γάτες από νωρίς στη ζωή. Μπορεί να ξεκινήσει ως εποχικό πρόβλημα, ιδίως κατά τη διάρκεια της άνοιξης ή/και του φθινοπώρου, όταν τα περιβαλλοντικά αλλεργιογόνα, όπως η γύρη, βρίσκονται στο αποκορύφωμά τους. Τα συμπτώματα συνήθως επιδεινώνονται με την πάροδο του χρόνου και μπορεί πλέον να εμφανίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η ατοπία μπορεί επίσης να αποτελεί πρόβλημα όλο το χρόνο από την αρχή, όταν οι γάτες εκτίθενται σε αλλεργιογόνα εσωτερικών χώρων, όπως μούχλες και ακάρεα σκόνης.

Τα συμπτώματα της ατοπίας εκδηλώνονται κυρίως στο δέρμα. Για να διαφοροποιηθεί το πρόβλημα από άλλα δερματικά προβλήματα, ο κτηνίατρός σας μπορεί να πραγματοποιήσει δοκιμή με στεροειδή. Η δοκιμή περιλαμβάνει τη χορήγηση καθημερινής φαρμακευτικής αγωγής από το στόμα ή μια ένεση κάθε 6-8 εβδομάδες. Η καθημερινή φαρμακευτική αγωγή έχει το πλεονέκτημα της ακριβέστερης δοσολογίας και των λιγότερων κινδύνων πιθανών παρενεργειών. Ωστόσο, μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα για ορισμένες γάτες. Η κυκλοσπορίνη είναι ένα από τα νεότερα φάρμακα που προτιμώνται από πολλούς κτηνιάτρους στη θεραπεία της ατοπίας, επειδή σχετίζεται με λιγότερες παρενέργειες. Ωστόσο, είναι πιο ακριβή από τις άλλες συνήθεις επιλογές.

Η ατοπία δεν θα εξαφανιστεί με μία μόνο θεραπεία με στεροειδή ή κυκλοσπορίνη. Στις περισσότερες περιπτώσεις, θα απαιτήσει επαναλαμβανόμενες θεραπείες. Λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχουν κίνδυνοι στη μακροχρόνια χρήση στεροειδών, θα πρέπει να συνεργαστείτε στενά με τον κτηνίατρό σας για να αποφασίσετε την καλύτερη επιλογή θεραπείας για τη γάτα σας.

Ξηρό δέρμα
Το ξηρό, ξεφλουδισμένο δέρμα μπορεί να εμφανιστεί ως συνέπεια συγκεκριμένων διατροφικών ελλείψεων ή μπορεί επίσης να οφείλεται στον ξηρό ψυχρό αέρα κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Πόνος
Ο πόνος ή η δυσφορία σε ένα συγκεκριμένο σημείο του σώματος μπορεί να κάνει τη γάτα σας να γλείφει, να μασάει ή να δαγκώνει το ίδιο σημείο ανελέητα σε αναζήτηση ανακούφισης.

Ψυχαναγκαστική συμπεριφορά
Οι γάτες που δεν έχουν επαρκείς ευκαιρίες για σωματική και πνευματική διέγερση μπορεί να βαρεθούν. Η πλήξη, το στρες ή το άγχος αποτελούν ισχυρά καύσιμα για την ανάπτυξη καταναγκαστικών συμπεριφορών. Οι γάτες εσωτερικού χώρου τείνουν να κινδυνεύουν από αυτές τις ψυχολογικές διαταραχές. Οι ξαφνικές αλλαγές στο άμεσο περιβάλλον και/ή στη ρουτίνα της γάτας, όπως η μετακόμιση σε νέο σπίτι ή η προσθήκη νέου μέλους στο νοικοκυριό, μπορεί να προκαλέσουν στρες και άγχος και να πυροδοτήσουν καταναγκαστικό μάσημα, ξύσιμο ή γλείψιμο. Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις στις οποίες αυτές οι ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές ξεκινούν ως απάντηση σε κάποιο πρόβλημα υγείας και επιμένουν ακόμη και όταν το πρόβλημα έχει ήδη επιλυθεί.

Στρατηγικές θεραπείας για γάτες με φαγούρα στο δέρμα
Λαμβάνοντας υπόψη ότι διάφοροι παράγοντες μπορούν να προκαλέσουν το επίμονο ξύσιμο, το μάσημα και το γλείψιμο της γάτας σας, το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι ο εντοπισμός της υποκείμενης αιτίας.

Παράσιτα

Εάν ο κτηνίατρός υποπτεύεται προσβολή από ψύλλους, μπορεί να συνταγογραφηθεί ένα προϊόν καταπολέμησης ψύλλων για τη γάτα σας. Λάβετε υπόψη ότι οι γάτες είναι εξαιρετικά ευαίσθητες σε ορισμένα φάρμακα, επομένως δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη θεραπεία για τους ψύλλους του σκύλου σας στη γάτα σας χωρίς να συμβουλευτείτε τον κτηνίατρό σας. Η εξάλειψη των ψύλλων και άλλων παρασίτων μπορεί να μειώσει σημαντικά το γλείψιμο, το ξύσιμο και το μάσημα του κατοικίδιου ζώου σας.

Δοκιμή τροφής
Μια γάτα που επιδίδεται σε επίμονο ξύσιμο και γλύψιμο τίθεται σε δίαιτα αποκλεισμού ή δοκιμή τροφής για να διαπιστωθεί αν η τροφική αλλεργία είναι ο ένοχος. Βεβαιωθείτε ότι ακολουθείτε τις οδηγίες του κτηνιάτρου σας, ιδίως όσον αφορά το είδος της τροφής που μπορεί να φάει το κατοικίδιο ζώο σας κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου 6-8 εβδομάδων.

Φαρμακευτική αγωγή
Μετά από μια ενδελεχή φυσική εξέταση και ίσως κάποιες εξετάσεις, ο κτηνίατρός σας μπορεί να σας χορηγήσει στεροειδή ή/και αντιισταμινικά για να ανακουφίσει τον κνησμό και τη φλεγμονή του δέρματος. Εάν υπάρχει δευτερογενής λοίμωξη, μπορεί επίσης να χρειαστεί ένας γύρος αντιβιοτικών. Εάν η φαγούρα και το ξύσιμο αποδίδονται σε ψυχολογικούς παράγοντες, μπορεί να χορηγηθούν φάρμακα για το άγχος.

Συμπληρώματα
Ο κτηνίατρός σας μπορεί να συστήσει τη συμπλήρωση της διατροφής του κατοικίδιου ζώου σας με ορισμένους τύπους λιπαρών οξέων και άλλα συμπληρώματα που μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της ξηρότητας του δέρματος και στην προαγωγή της υγείας του δέρματος.

Εάν η συμπεριφορά του κατοικίδιου ζώου σας δεν συνδέεται με κάποια σωματική αιτία, μπορούν να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή της ως ψυχολογικό πρόβλημα. Η δημιουργία ενός εμπλουτισμένου εσωτερικού περιβάλλοντος μπορεί να κρατήσει τη γάτα σας απασχολημένη, χαρούμενη και καλά διεγερμένη σωματικά και ψυχικά.

Θα πρέπει να υπάρχουν πολλές ευκαιρίες που θα ενθαρρύνουν τη γάτα σας να συμμετέχει σε φυσικές συμπεριφορές. Φροντίστε να κάνετε τη γάτα σας να αισθάνεται ασφαλής και άνετα. Οι τακτικές αλληλεπιδράσεις και οι στιγμές δεσίματος με τη γουνοφάγο σας είναι πολύ σημαντικές για να βοηθήσουν στην οικοδόμηση της αυτοπεποίθησής της. Εάν η γάτα σας περνάει πολύ χρόνο μόνη της στο σπίτι κατά τη διάρκεια της ημέρας, η προσθήκη μιας δεύτερης γάτας μπορεί να είναι μια βιώσιμη επιλογή, ώστε να μπορούν να κρατούν η μία παρέα στην άλλη. Ωστόσο, φροντίστε να τηρήσετε μια επαρκή μεταβατική περίοδο για να μειώσετε τον κίνδυνο άγχους που σχετίζεται με την ύπαρξη μιας νέας προσθήκης στο νοικοκυριό.

Θέλετε να γνωρίζετε τα πάντα για την υγεία και τη συμπεριφορά της γάτας σας? Οι  έμπειροι Κτηνίατροι της  MyVets  είναι διαθέσιμοι  μέσω βίντεο-κλήσης καθημερινά απο της 20:00- 02:00.