Εμετός και διάρροια στους σκύλους

Συμβαίνει ξαφνικά και κάνει τους γονείς σκύλων να καρδιοχτυπούν.Αρκετές φορές αναπόφευκτο ,παρακάτω θα δούμε τι πρέπει να κάνουμε  και τι να προσέχουμε ώστε να ελλατώσουμε τις πιθανότητες στο ελάχιστο!

DVM Μάριος Φωτίου

Ο εμετός και η διάρροια είναι δύο από τις πιο συνηθισμένες ανησυχίες που αναγκάζουν έναν ιδιοκτήτη σκύλου να ζητήσει Κτηνιατρική συμβουλή. Τα σκυλιά φαίνεται να απολαμβάνουν να τρώνε…. κάθε είδους πράγματα που δεν θα έπρεπε, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αρκετά σοβαρές στομαχικές διαταραχές. Ορισμένες περιπτώσεις εμετού και διάρροιας επιλύονται εύκολα στο σπίτι, ενώ άλλες απαιτούν κτηνιατρική θεραπεία. Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα σημάδια, τις αιτίες και τη θεραπεία του εμετού και της διάρροιας σε σκύλους.

Συμπτώματα του εμετού και της διάρροιας στους σκύλους

• Ναυτία: σάλια, γλείψιμο των χειλιών, υπερβολική κατάποση
  • Εμετός: σημειώστε το χρώμα, τον όγκο, τη συχνότητα και πότε έγινε το τελευταίο γεύμα
  • Διάρροια: σημειώστε το χρώμα, τη σύσταση και αναζητήστε σημάδια αίματος

Αιτίες εμετού και διάρροιας σε σκύλους

Ο εμετός και η διάρροια εμφανίζονται όταν το στομάχι ή/και τα έντερα ερεθίζονται ή φλεγμαίνουν.

Υπάρχουν πολλές αιτίες, μεταξύ των οποίων:

• Ορισμένοι ιοί, όπως ο παρβοϊός στα κουτάβια
  • Διατροφική αδιακρισία (όταν ένας σκύλος τρώει κάτι ακατάλληλο)
  • Κατάποση ενός αντικειμένου που προκαλεί απόφραξη του στομάχου ή του εντέρου
  • Ξαφνικές αλλαγές στη διατροφή
  • Εντερικά παράσιτα
  • Τοξίνες/ δηλητήρια
  • Παγκρεατίτιδα
  • Παρενέργειες φαρμάκων
  • Χρόνια νόσος, όπως φλεγμονώδης νόσος του εντέρου (IBD)
  • Στρες λόγω επιβίβασης ή άλλης αλλαγής περιβάλλοντος ή ρουτίνας

Πρόληψη του εμετού και της διάρροιας στους σκύλους

• Αποφύγετε τη σίτιση λιπαρών, αλμυρών ή πικάντικων τροφών
  • Εισάγετε αλλαγές στη διατροφή αργά, σε διάστημα 5-7 ημερών, ώστε να επιτρέψετε στα βακτήρια του εντέρου να προσαρμοστούν.
  • Μιλήστε με τον Κτηνίατρό  για συμπληρώματα ηρεμιστικών ή φάρμακα για το άγχος, εάν το κατοικίδιο ζώο σας αγχώνεται εύκολα.
  • Εξετάστε το ενδεχόμενο χορήγησης ενός προβιοτικού συμπληρώματος εάν το κατοικίδιο ζώο σας λαμβάνει αντιβιοτικά.

Ζητάτε πάντα τη συμβουλή κτηνιάτρου πριν δώσετε στο κατοικίδιό σας συμπληρώματα ή φάρμακα.

Εάν ο σκύλος σας τρώει ωμή διατροφή ή έχει έκθεση σε τρωκτικά ή άγρια ζώα, ο κτηνίατρός σας μπορεί να σας συστήσει να υποβάλλετε τακτικά ένα φρέσκο δείγμα κοπράνων για να αποκλείσετε εντερικά παράσιτα.

Οι στρογγυλοσκώληκες είναι εξαιρετικά συνηθισμένοι στα κουτάβια. Ο κτηνίατρός θα σας συστήσει την αποπαρασίτωση του νέου σας κουταβιού με ένα κατάλληλο αποπαρασιτωτικό.

Ρωτήστε τον κτηνίατρό σας ή κλείστε ένα ραντεβού με έναν από τους κτηνιάτρους της MyVets για να συζητήσετε την αποπαρασίτωση του κουταβιού ή του ενήλικου σκύλου σας.

Ο εμβολιασμός του σκύλου σας κατά του παρβοϊού είναι εξαιρετικά σημαντικός. Τα κουτάβια θα πρέπει να εμβολιάζονται ξεκινώντας από την ηλικία των 6-8 εβδομάδων και στη συνέχεια κάθε 3 εβδομάδες μέχρι την ηλικία των 16-18 εβδομάδων. Για τη διατήρηση της ανοσίας θα χρειαστούν ενισχυτικά εμβόλια για τους ενήλικες. Η πρόληψη αυτής της νόσου είναι ΠΟΛΥ σημαντική. Ο παρβοϊός είναι εξαιρετικά μεταδοτικός και μπορεί να προκαλέσει θανάτους, ειδικά σε νεαρά κουτάβια.

Αντιμετώπιση του εμετού ή της διάρροιας του σκύλου σας στο σπίτι

Εάν ο σκύλος σας είναι έξυπνος και χαρούμενος και δεν υπάρχει αίμα στη διάρροια ή στον εμετό, τότε μπορείτε συχνά να ξεκινήσετε παρέχοντας συμπτωματική θεραπεία στο σπίτι.

Εάν ο σκύλος σας κάνει εμετό, παρακρατήστε το φαγητό για 12-24 ώρες.

• Τα πολύ μικρά σκυλιά και τα κουτάβια ΔΕΝ πρέπει να νηστεύουν καθόλου λόγω υψηλού κινδύνου εμφάνισης σοβαρά χαμηλών επιπέδων σακχάρου στο αίμα.
    Προσφέρετε μια άπαχη διατροφή σε μικρές μερίδες. Παραδείγματα περιλαμβάνουν βρασμένο ρύζι ή πατάτες με μαγειρεμένο στήθος κοτόπουλου ή πολύ άπαχο χάμπουργκερ ή μια συνταγογραφούμενη εντερική δίαιτα.
    Συνιστώμενο πρωτόκολλο σίτισης:
  • Ημέρα 1: δώστε το 50% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας κατανεμημένο σε 6-8 μερίδες
  • Ημέρα 2 και 3: δώστε 75% κατανεμημένο σε 4-6 μερίδες.
  • Ημέρα 4 και 5: δώστε το 100% κατανεμημένο σε 3-4 μερίδες.

Μόλις ο σκύλος είναι φυσιολογικός για μερικές ημέρες, μπορείτε να επαναφέρετε σταδιακά την κανονική του τροφή.
Ο σκύλος σας θα πρέπει να έχει πάντα πρόσβαση σε φρέσκο νερό.

Κατά μέσο όρο, ένας σκύλος πρέπει να πίνει περίπου  (1/8 φλιτζανιού) ανά κιλό σωματικού βάρους κάθε μέρα. Αυτή η απαίτηση θα αυξηθεί σημαντικά εάν ο σκύλος σας κάνει εμετό ή έχει διάρροια.

Βεβαιωθείτε ότι ο σκύλος σας έχει στη διάθεσή του ήρεμο χρόνο για να ξεκουραστεί και να αναρρώσει πλήρως.

Στην περίπτωση μεταδοτικών ασθενειών, είναι σημαντικό να αποφεύγετε την επαφή με άλλα σκυλιά μέχρι να αναρρώσει πλήρως ο σκύλος σας.

Πότε να επισκεφθείτε τον κτηνίατρό σας

• Αίμα στον εμετό
  • Αίμα στα κόπρανα ή πολύ σκούρα/μαύρα κόπρανα
  • Εάν ο σκύλος σας είναι όλο και πιο ληθαργικός ή αδύναμος
  • Αρνείται την τροφή για περισσότερες από 24-48 ώρες ή δεν θέλει να πιει
  • Ο εμετός συνεχίζεται παρά τη στέρηση τροφής για 12-24 ώρες
  • Εάν ο σκύλος σας δεν μπορεί να κρατήσει νερό ή είναι αφυδατωμένος (ελέγξτε για ξηρά κολλώδη ούλα)
  • Εάν μπορεί να έχει καταποθεί κάποιο ξένο σώμα που θα μπορούσε να αποφράξει το στομάχι ή το έντερο
  • Κοιλιακό άλγος ή πρησμένη κοιλιά
  • Καμία ανταπόκριση στην υποστηρικτική θεραπεία για 3-4 ημέρες στο σπίτι (για νεαρά κουτάβια και μεγαλύτερα σκυλιά θα πρέπει να αναζητήσετε βοήθεια νωρίτερα)
  • Εάν ο σκύλος έχει επαναλαμβανόμενα επεισόδια εμέτου ή/και διάρροιας.
  • Κτηνιατρική θεραπεία του εμετού και της διάρροιας

Εάν ο σκύλος σας είναι πολύ άρρωστος ή αφυδατωμένος, μπορεί να χρειαστεί να νοσηλευτεί.

Στον σκύλο σας μπορεί να χορηγηθούν ενδοφλέβια υγρά για να διορθωθεί η αφυδάτωση και να αντικατασταθούν οι χαμένοι ηλεκτρολύτες (νάτριο, κάλιο, χλωριούχο).
Μπορεί να γίνουν εξετάσεις αίματος για να ελεγχθούν τα επίπεδα των ερυθρών και λευκών αιμοσφαιρίων, καθώς και η λειτουργία των εσωτερικών οργάνων.
Μπορεί να πραγματοποιηθούν άλλες διαγνωστικές εξετάσεις για να προσδιοριστεί η αιτία του εμετού ή της διάρροιας του σκύλου σας. Αυτές περιλαμβάνουν ακτινογραφίες ή υπερηχογράφημα της κοιλιάς, ανάλυση κοπράνων και εξετάσεις για ασθένειες όπως η παγκρεατίτιδα ή ο παρβοϊός.
Οι συμπτωματικές θεραπείες πιθανότατα θα συνεχιστούν όταν ο σκύλος σας είναι έτοιμος να πάει σπίτι.

Πιθανόν να συνταγογραφηθεί μια άπαχη δίαιτα που απαιτεί ελάχιστη πέψη.
Ο σκύλος σας μπορεί να πάει σπίτι με συνταγές για φάρμακα κατά της ναυτίας, αντιόξινα, ανακούφιση από τον πόνο και προβιοτικά για την αντικατάσταση των φυσιολογικών βακτηρίων του εντέρου

Δεν είστε σίγουροι εάν η εμφάνιση εμετού η διάρροιας είναι κάτι σοβαρό? Επικοινωνήστε άμεσα, μέσω βίντεο-κλήσης με έναν έμπειρο Κτηνίατρο της  MyVets για να την αξιολόγηση  καθώς και την προτεινόμενη  θεραπεία.