Παγκρεατίτιδα στον σκύλο

Προς έκπληξη αρκετών γονέων κατοικιδίων,ο σκύλος μπορεί να εμφανίσει παγκρεατίτιδα.Παρακάτω θα δούμε τα σημάδια,καθώς και το τι πρέπει να κάνουμε ωστε να πετύχουμε το καλύτερο  αποτέλεσμα ,το συντομότερον δυνατό.

DVM  Μάριος Φωτίου

Εάν έχετε σκύλο με προδιάθεση για παγκρεατίτιδα ή σκύλο που τείνει  να ….τρώει απο παντού..λιπαρά τρόφιμα όταν βγαίνετε βόλτα, ίσως να θέλετε να μάθετε περισσότερα για τα συμπτώματα και τη θεραπεία της παγκρεατίτιδας στους σκύλους.

Ακολουθούν όσα πρέπει να γνωρίζετε για την παγκρεατίτιδα στους σκύλους.

Τι είναι η παγκρεατίτιδα στους σκύλους;

Το πάγκρεας είναι ένα όργανο στην κοιλιακή κοιλότητα. Ένας από τους ρόλους του είναι η παραγωγή πεπτικών ενζύμων, τα οποία βοηθούν στη διάσπαση των προϊόντων διατροφής.

Η παγκρεατίτιδα στους σκύλους είναι μια φλεγμονώδης αντίδραση εντός του παγκρέατος που μπορεί να οδηγήσει σε κοιλιακό πόνο, αδιαθεσία και εμετό.

Η φλεγμονή προκύπτει από την ακατάλληλη, πρώιμη ενεργοποίηση ενός ενζύμου εντός του παγκρέατος, το οποίο προκαλεί το πάγκρεας να χωνέψει τον εαυτό του.

Τι προκαλεί παγκρεατίτιδα στους σκύλους;
Κλασικά, το τυπικό ιστορικό ενός ασθενούς σκύλου που διαγιγνώσκεται με παγκρεατίτιδα είναι αυτό κατά το οποίο ο σκύλος έφαγε ένα γεύμα με πολλά λιπαρά ή μπήκε στα σκουπίδια. Δυστυχώς, αυτή δεν είναι η πιο συχνή αιτία παγκρεατίτιδας.

Στην πραγματικότητα, το 90% των περιπτώσεων, η αιτία που προκαλεί την παγκρεατίτιδα στους σκύλους είναι ιδιοπαθής (δεν μπορεί να προσδιοριστεί).

Έχουν κάποιοι σκύλοι προδιάθεση για παγκρεατίτιδα;
Ορισμένες φυλές είναι πιο επιρρεπείς στην ανάπτυξη παγκρεατίτιδας, καθώς και οι σκύλοι που λαμβάνουν ορισμένα φάρμακα.

Τα μινιατούρα σνάουζερ θεωρούνται προδιατεθειμένη φυλή λόγω της τάσης τους να έχουν προβλήματα με υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι το αγγλικό κόκερ σπανιέλ. Οι ασθένειες, οι οποίες προκύπτουν από μη φυσιολογική δραστηριότητα του ανοσοποιητικού συστήματος(τα  λεγόμενα αυτοάνοσα), παρατηρούνται σε μεγαλύτερη συχνότητα σε αυτή τη φυλή  και το ανοσοποιητικό σύστημα που επιτίθεται στο πάγκρεας δεν αποτελεί εξαίρεση.

Τα φάρμακα που είναι γνωστό ότι προκαλούν φλεγμονή του παγκρέατος περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ορισμένα χημειοθεραπευτικά φάρμακα και ορισμένα αντιβιοτικά.

Ποια είναι τα συμπτώματα της παγκρεατίτιδας στους σκύλους;
Η παγκρεατίτιδα μπορεί να παρουσιαστεί ως ξαφνική (οξεία) ασθένεια ή ως πιο μακροχρόνια (χρόνια) ασθένεια.

Ένας σκύλος που πάσχει από οξεία παγκρεατίτιδα θα έχει πιο σοβαρά κλινικά συμπτώματα, όπως:

Σοβαρός λήθαργος

Κοιλιακό άλγος

Επίμονος εμετός

Σοβαρή αφυδάτωση

Κατάρρευση και σοκ (μερικές φορές)

Ένας σκύλος με χρόνια παγκρεατίτιδα συνήθως δεν είναι τόσο άρρωστος. Τα κλινικά συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:

Λήθαργος

Μειωμένη όρεξη έως καθόλου φαγητό

Κοιλιακό άλγος και/ή εμετό

Σε γενικές γραμμές, η χρόνια παγκρεατίτιδα δεν είναι τόσο συχνή στους σκύλους όσο η οξεία παγκρεατίτιδα.

Οι σκύλοι με χρόνια παγκρεατίτιδα μπορεί να εμφανίσουν ξαφνικά επιδεινούμενη παγκρεατίτιδα. Πρόκειται για μια κατάσταση όπου η χρόνια παγκρεατίτιδα παρουσιάζεται οξεία.

Πώς διαγιγνώσκουν οι κτηνίατροι την παγκρεατίτιδα στους σκύλους;
Η ασθένεια του παγκρέατος μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπιστεί επειδή, συχνά, τα σημάδια της ασθένειας δεν είναι ειδικά για το πάγκρεας και οι εξετάσεις αίματος ρουτίνας συχνά δεν βοηθούν.

Ωστόσο, υπάρχουν ειδικές για το πάγκρεας εξετάσεις αίματος που μπορούν να διενεργηθούν όταν ο κτηνίατρος έχει μεγάλη υποψία παγκρεατίτιδας.

Δυστυχώς, ακόμη και αυτές οι ειδικές εξετάσεις δεν είναι 100% ακριβείς.

Οι ακτινογραφίες κοιλίας δεν είναι επίσης πολύ χρήσιμες στη διάγνωση της παγκρεατίτιδας στους σκύλους. Ωστόσο, σε έναν ασθενή που κάνει εμετό, είναι σημαντικό να ληφθούν ακτινογραφίες για να αποκλειστεί μια πιθανή απόφραξη ξένου σώματος στο στομάχι και/ή στο έντερο (κάτι που έφαγε ο σκύλος σας, όπως μια τσίχλα ή ένα παιχνίδι).

Η καλύτερη μέθοδος απεικόνισης του παγκρέατος είναι μέσω κοιλιακού υπερήχου. Ωστόσο, ο ιστός του παγκρέατος πρέπει να είναι αρκετά ανώμαλος για να απεικονιστεί με τη χρήση του υπερήχου, κάτι που είναι πιο συχνό σε σκύλους με οξεία, σοβαρή παγκρεατίτιδα, σε σύγκριση με εκείνους με χρόνια, ήπια παγκρεατίτιδα.

Συνολικά, η εξέταση αίματος και το υπερηχογράφημα κοιλίας βοηθούν καλύτερα στη διάγνωση της παγκρεατίτιδας σε σκύλους όταν αυτή είναι οξεία και σοβαρή.

Πώς να θεραπεύσετε την παγκρεατίτιδα σε σκύλους
Η θεραπεία είναι κυρίως υποστηρικτική φροντίδα, ανεξάρτητα από το αν ο ασθενής έχει οξεία ή χρόνια παγκρεατίτιδα.

Σοβαρή παγκρεατίτιδα σε σκύλους
Οι ασθενείς με σοβαρή, οξεία παγκρεατίτιδα συχνά απαιτούν πιο εκτεταμένη ιατρική παρέμβαση και θεραπεία.

Αυτοί οι ασθενείς χρειάζονται συχνά αρκετές ημέρες, αν όχι εβδομάδες, θεραπείας, όπως:

Εντατική ενδοφλέβια (IV) υποστήριξη με υγρά και ηλεκτρολύτες

μέτρα ελέγχου του πόνου

Φάρμακα κατά της ναυτίας

Φάρμακα για την προστασία του στομάχου

Διατροφική υποστήριξη με τη μορφή σωλήνα σίτισης

Αντιβιοτικά (μερικές φορές)

Μέτρια έως ήπια παγκρεατίτιδα σε σκύλους
Οι ασθενείς με μέτρια ή ήπια παγκρεατίτιδα μπορεί να νοσηλευτούν για μία έως λίγες ημέρες για ενδοφλέβια θεραπεία με υγρά ώστε να διορθωθεί η αφυδάτωση.

Σε ένα σκύλο με ήπια παγκρεατίτιδα, ο κτηνίατρός σας μπορεί να αποφασίσει ότι η υποδόρια (εφαρμογή κάτω από το δέρμα) χορήγηση υγρών -είτε στο ραντεβού είτε στο σπίτι- θα είναι επαρκής για την επανυδάτωση.

Αυτοί οι ασθενείς αντιμετωπίζονται συνήθως επίσης με:

Φάρμακα κατά της ναυτίας

Προστατευτικό ή προστατευτικά του στομάχου

Φάρμακα ανακούφισης του πόνου

Κατά τη διάρκεια της ανάρρωσης συνιστάται μια άπαχη δίαιτα με χαμηλά λιπαρά (μπορεί να είναι μια δίαιτα που μαγειρεύεται στο σπίτι ή/και παρασκευάζεται στο σπίτι).

Σε γενικές γραμμές, οι ασθενείς με ήπια έως μέτρια παγκρεατίτιδα αναρρώνουν σε μία έως δύο εβδομάδες.

Μπορεί να συνιστάται μόνιμη αλλαγή της διατροφής, ειδικά σε προδιατεθειμένες φυλές (Σνάουζερ) ή σε σκύλους με προηγούμενο ιστορικό παγκρεατίτιδας.

Ποια είναι η πρόγνωση για την παγκρεατίτιδα σε σκύλους;
Η πρόγνωση για τους σκύλους με παγκρεατίτιδα εξαρτάται τελικά από τη σοβαρότητα της νόσου.

Ένας σκύλος με σοβαρή παγκρεατίτιδα έχει κακή έως σοβαρή συνολική πρόγνωση, άρα και υψηλότερο κίνδυνο θανάτου. Αυτοί οι ασθενείς μπορεί να πεθάνουν από μια σοβαρή φλεγμονώδη κατάσταση ολόκληρου του σώματος, η οποία οδηγεί σε πολλαπλή ανεπάρκεια οργάνων.

Ο σχηματισμός παγκρεατικού αποστήματος και η περιτονίτιδα (λοίμωξη της κοιλιακής κοιλότητας) είναι μια άλλη επιπλοκή της σοβαρής παγκρεατίτιδας που αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ένας σκύλος που έχει αναρρώσει ακόμη και από ένα μόνο επεισόδιο παγκρεατίτιδας ή από επαναλαμβανόμενα επεισόδια παγκρεατίτιδας μπορεί να αναπτύξει εκτεταμένες ουλές εντός του παγκρεατικού ιστού.

Αυτό μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη σακχαρώδη διαβήτη ή/και μιας κατάστασης που ονομάζεται εξωκρινής παγκρεατική ανεπάρκεια (EPI). Η EPI εμφανίζεται ως αποτέλεσμα της αδυναμίας του παγκρέατος να παράγει επαρκή ποσότητα πεπτικών ενζύμων.

Η παγκρεατίτιδα έχει πολλές πιθανές αιτίες και οι σκύλοι μπορεί να παρουσιάσουν ασθένεια που κυμαίνεται από ήπια έως πολύ σοβαρή. Επίσης, τα σημάδια της ασθένειας δεν είναι συγκεκριμένα για το πάγκρεας, οπότε η διάγνωση μπορεί να είναι πρόκληση. Τελικά, όσο νωρίτερα γίνει η διάγνωση και η θεραπεία, τόσο πιο θετικό είναι το αποτέλεσμα.